Recension: Scott Genius 910 – Ett år senare

Det är ett år sedan jag lade vantarna på en Scott Genius 910, årsmodell 2019. Sedan dess har jag cyklat dryga 125 mil på den och det är nu dags att sammanfatta mina intryck.

Det här är Genius 910

Genius är Scotts serie av stigcyklar med utförsfokus. Det är en kompetent cykel som enligt tillverkaren ska klättra lika bra som den tar sig fram i stökig terräng och nedför rafflande utförslöpor. Serien av Genius-cyklar sträcker sig från instegsmodellen 960 upp till 900 Ultimate. 910 placerar sig alltså i det övre skiktet vilket innebär att den är utrustad med kolfiberram samt något mer påkostade komponenter. Jag som är 178 cm lång cyklar på mediumstorleken av ramen.

Specifikationer

Ram: Genius kolfiberram, baksving i aluminium
Framgaffel: FOX 34 Float Performance Elite Air, FIT4, 150 mm
Dämpare: FOX NUDE TR EVOL Trunnion, 150 mm
Kedja: SRAM GX Eagle
Vevparti: SRAM X1 Carbon DUB Eagle Boost PF, 32T
Vevlager: SRAM DUB PF integrated
Bakväxel: SRAM X01 Eagle
Växelreglage: SRAM GX Eagle, 1×12
Kassett: SRAM XG-1275 Eagle, 10-50T
Hjul: Syncros Revelstoke 2.0 6 Bolt, 30 mm Tubeless ready
Däck: Maxxis Rekon 29 x 2.6″, EXO, TR, 3C Maxx Terra
Bromsar: Shimano XT BR-M8020 203/180 mm
Styre: Syncros FL1.5 mini Riser
Styrstam: Syncros FL1.5
Handtag: Syncros Pro lock-on
Styrlager: Syncros FL2.0 Press Fit E2
Sadel: Syncros Tofino 1.5
Sadelstolpe: FOX Transfer Dropper Remote, 125 mm

Scott Genius 910 Drivlina

Geometri

Visa geometritabell genom att klicka här.

Utmärkande funktioner

  • Alla modeller i Genius-serien är kompatibla med både 29- och 27,5-tums hjul.
  • Bakdämparen har ett reglage för att ställa in linjär eller progressiv kompressionskurva. En smidig funktion istället för att stoppa i tokens för att uppnå samma resultat.
  • Cykeln är utrustad med Scotts TwinLoc-system för att ställa in både framgaffel och bakdämpare från styret. Dämparna har tre lägen; ett öppet läge där båda dämpare har 150 mm slaglängd, ett mellanläge där dämparna begränsas till 100 mm slaglängd samt ett helt låst läge.
Scott Genius 910 2019 på en klippa

Min upplevelse

Före Genius 910, var det en Canyon Nerve 7.9 som jag tillbringade mest tid med. En MTB som jag var väldigt nöjd med och tyckte om på många sätt. När jag sedan började prova cyklar med flackare geometri och mer slaglängd öppnades en helt ny värld för mig. Med den moderna geometrin kommer en lekfullhet och kvickhet som jag inte känt av sedan jag cyklade 26″ dirtcykel för ca 15 år sedan. Av de cyklar jag provade var det Genius som stod ut som min favorit och därmed fick följa med mig hem.

Jag har för det mesta cyklat ren stigcykling med Genius 910 vilket cykeln har visat sig klara galant. Som utlovat är den föredömlig på att klättra, mycket tack vare TwinLoc-systemet, samtidigt som det är en fröjd att släppa på när det går utför. Några vändor i bikepark har det också blivit och inte heller där har jag något särskilt att anmärka på. Överlag känns kvaliteten på topp och intrycket är att den är genomgående välbyggd. Bortsett från ett byte av kassett och kedja, har inga delar behövts ersättas av reparationsskäl. Däremot har jag, av primärt kosmetiska skäl, bytt styre och installerat ett snyggare fäste till cykeldatorn än den medföljande Garmin-hållaren.

Sammanfattning

Med tanke på mina genomgående positiva utlåtanden, kommer det väl inte som någon chock när jag sammanfattar den här recensionen med att jag tycker att Scott Genius 910 i sin helhet är en fantastisk mountainbike. Så pass bra att jag redan nu med säkerhet kan säga att jag kommer tillbringa ytterligare ett år med samma cykel. Vi får se om jag har något annat att säga när 2020 närmar sig sitt slut.

Ny Genius 910 2020

Inför 2020 har Scott uppdaterat Genius-modellerna med nya färgsättningar samt justeringar i komponenter. För Genius 910 innebär det bland annat att FOX 34-framgaffeln ersatts av en 36:a samt att drivlinan numera består av en komplett Shimano XT-komponentgrupp (jämfört med tidigare SRAM X01/GX).
 

Lämna en kommentar